lauantai 13. helmikuuta 2016

99 River Street (1953)

Phil Karlsonia ei koskaan tunnustettu vaikutusvaltaisissa ”elokuvakulttuuripiireissä” aivan A-luokan ohjaajaksi, tekihän hän elämäntyönsä filmiteollisuudessa mm. rikos- ja western-lajityyppien sydänverialueilla. Sitäkin maineikkaampi harrastajapiireissä on hänen 1950-luvun sarjansa kovia rikoselokuvia joihin myös 99 River Street lukeutuu.

George Zuckermanin tarinaan perustuvassa elokuvassa pääosissa ovat suurkaupungin yö, uransa pahimman takaiskun kokenut ja elantonsa käytännössä päättänyt ex-nyrkkeilijä Ernie Driscoll (John Payne) sekä tämän elämään kohtalon ja sattuman kautta tulevat akuutit ja traagiset oikut. Driscoll saa rikkauksien ja kunnian perään olevan, miehensä takaiskuihin pettyneen vaimonsa kiinni timanttiryöstökeikan heittäneen kovanaaman kanssa. Ennen pitkää häntä itseään syytetään murhasta. Lopulta ratkaisun paikkana toimii baari jonka osoite on otsikon mukainen sijainti New Jerseyssä. 

Karlsonin elokuvassa väkivaltaa ei ole määrällisesti lopulta paljon mutta silloin kun se tapahtuu, se on yhtä voimakasta kuin sitä harjoittavan ja sillä puolustautuvan Driscollin käsivarret. Hän on klassinen antisankari, tahtomattaan keskelle rikoskuvioita joutuva vain omasta lokerostaan kiinnostunut ”jokamies”. Miehen kieroileva vaimo saa 1950-luvun amerikkalaisen moralismin mukaisesti takaisin tekonsa tylyllä tavalla.

Kiinnostavan piirteen elokuvaan tuo Driscollin uusi työ taksisuharina, taksikeskuksen langat käyvätkin kuumana tapahtumien pyörteissä.

Elokuva on parhaimpia näkemiäni tiiviitä ja vaiherikkaita ”yhden yön” painajaisia.

4 / 5

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti