perjantai 15. elokuuta 2014

Stroszek (1977)

Yhdysvaltojen siirtolaisuudesta on tehty lukemattomia elokuvia, onhan aihe tärkeä kansakunnan synnyn ja etnisen mosaiikin muodostumisen kannalta. Tunnetuin lienee - hmm.. - Kummisetä-sarja. Jim Sheridanin In America (2002) taas on tuoreempien varteenotettavien filmien sarjaa.

Tarinan mukaan ohjaaja Werner Herzog kirjoitti elokuvan käsikirjoituksen kolmessa päivässä. Päähenkilönä, vankilasta vapautuvana ex-alkoholisti Stroszekina on Herzogin vakiotähti, habitukseltaan eriskummallinen Bruno S. Berliinin osuus filmistä pohjautuu Brunon omaan elämään. Kaupungin ja sen (viemäreistä tulleen) asujaimiston näytettyä uutta alkua yrittävälle on-off -muusikolle lähes kirjaimellisesti ahteriaan, päättävät Bruno ja hänen parittajia pakoileva tyttäystävänsä Eva (Eva Mattes) lähteä etsimään uutta elämää. He lähtevät naapurin (Clemens Scheitz) mukaan tämän tutun luokse Wisconsiniin, Brunolle kun on lupailtu sieltä autonasentajan apulaisen pestiä. Manhattanin siluettia hetken ihailtuaan he ottavat vuokra-auton länteen.

1900-luvun vaihteen siirtolaisista juuttuivat monet hiilikaivoksiin nollapalkalla, Bruno ja kumppanit eivät jää paljon vähemmäksi paikallisessa junttilassa. Alun naiivit toiveet rikkauksista romahtavat preerialla. Tunteitaan hyvin ehdottomin elkein ilmentävä Bruno kokee syrjinnän, dissauksen ja ulkopuolelle sulkemisen olevan samaa luokkaa kuin Saksassa, ilman lupausta paremmasta. Tarjoilija-Eva hankkii rahat pankkia varten myymällä itseään rekan nupeissa oleville rasvaisille teiden sankareille, eriskummallisen Scheitzin keskittyessä tutkimaan eläimistä tulevaa säteilyä. Eletään ihmisen parasta aikaa - trailerissa, joka menee lopulta myyntiin pakkohuutokaupassa.
Tuttu tarina: rahat on loppu, mitä tehdään?

Siirtolaisten (ja kantisten) ryysyistä rikkauksiin -tarinan mukainen onnistuminen Yhdysvalloissa oli kokenut kovia 1970-luvulle mennessä, jos ei jo paljon aiemmin. Herzogin tinkimätön, naturalistinen tyyli ja improvisoiduilta vaikuttavat kohtaukset ilmentävät kaikkea muuta kuin Amerikan suurta kertomusta. Stroszek on täten ohittamaton osa rikkaan lännen kertomusten tilkkutäkkiä. Loppukuva (kolikolla toimiva tanssiva kana) on absurdiudessaan loistava. Sekasorron tiivistää sheriffin selostus radioon:
"We have a 10-80 out here, a truck on fire, we have a man on the lift. We are unable to find the switch to turn the lift off, can't stop the dancing chickens. Send an electrician, we're standing by."
4 / 5

IMDb

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti